Jak nie zniszczyć naszego biznesu nowym projektem?
Jak
zabezpieczyć nowy duży projekt w naszym biznesie, tak aby nie narażać całej
działalności na ryzyko niepowodzenia?
Wyobraźmy
sobie sytuację, w której Kowalski i Nowak mają spółkę Remonty Spółka z o.o..
Spółka, która istnieje już 10 lat na rynku, ma wypracowaną renomę i portfel
stałych zleceniodawców. Wspólnicy zdecydowali się na nową inwestycję - postanowili
zakupić kamienicę w Krakowie i przerobić ją na biurowiec w celu późniejszego
wynajmowania budynku na lokale użytkowe. Spółka kupiła kamienicę co już dość
mocno nadszarpnęło jej płynnością finansową, okazało się że w celu
przeprowadzenia prac remontowych koniecznych do przygotowania lokalu pod
działalność spółka będzie musiała wziąć kredyt inwestycyjny opiewający na kwotę
1mln złotych. Inwestycja dalej wydaje się być atrakcyjna, Kraków jako stolica
małopolski przyciąga przedsiębiorców, a lokalizacja kamienicy i jej ciekawy
wygląd zwiększa szanse powodzenia przedsięwzięcia. Niestety pojawiają się też
pewne przeszkody, kamienica jest wpisana do rejestru zabytków i przyszły remont
będzie musiał toczyć się pod bacznym okiem konserwatora zabytków, ponadto
niedaleko powstaje całkiem nowy budowany od podstaw biurowiec.
Jak z
perspektywy prawa spółek zadbać o to by nowa inwestycja nie pogrążyła biznesu
prowadzonego przez Kowalskiego i Nowaka?
Wielu
przedsiębiorców przeżywa życiowe tragedie właśnie z uwagi fakt, iż nie
postawili sobie tego pytania we właściwym momencie. Często nowy pomysł i jego
ewentualne korzyści przysłaniają nam horyzont i podświadomie myślimy tylko o
tym, jaki cel chcemy zrealizować. Bardziej zapobiegliwi przedsiębiorcy pomyślą
o ubezpieczeniu inwestycji, jednak samo ubezpieczenie, to trochę za mało,
biorąc pod uwagę, że ryzykujemy latami naszej pracy nad własną firmą.
Co zatem
należałoby zrobić, na miejscu Kowalskiego i Nowaka, aby uchronić dotychczas
prowadzony biznes przed ryzykiem związanym z niepowodzeniem nowego projektu?
Dla celów tej
publikacji postanowiłem przedstawić państwu trzy możliwe rozwiązania?
A)
Podział przez wydzielenie.
B)
Powołanie spółki celowej
C)
Aport do nowej spółki w postaci części
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 i 552 kodeksu
cywilnego
Ad. A)
Pierwsze
rozwiązanie brzmi dość groźnie, coś mamy dzielić, coś mamy wydzielać. Prawnie
faktycznie to rozwiązanie nie należy do najłatwiejszych czynności, niemniej
jednak ma wiele zalet, które dla naszych przedsiębiorców mogą okazać się
kluczowymi.
W omawianym
przypadku podział przez wydzielenie polegałby na wydzieleniu z majątku spółki Remonty Sp. z o.o. części majątku w
postaci rzeczonej krakowskiej kamienicy w zamian za udziały jakie Spółka Nowo
Zawiązana wyda udziałowcom Spółki dzielonej (zgodnie z art. 529 §1 pkt 4
kodeksu spółek handlowych (dalej k.s.h.).
Warto przy tym
podziale Spółki zastosować treść art. 5381 §2. k.s.h., który pozwala,
aby w przypadku podziału przez
zawiązanie nowej spółki, jeżeli plan podziału przewiduje, że wspólnicy spółki
dzielonej zachowają udział posiadany zarówno w kapitale zakładowym spółki
dzielonej, jak i w kapitale zakładowym spółki nowo zawiązanej, odstąpić od:
a) sporządzenia oświadczenia
zawierającego informację o stanie księgowym spółki (o którym wart 534 §2 pkt 4
k.s.h.),
b) udzielenia informacji przez Zarząd
Spółki dzielonej o wszelkich istotnych zmianach w zakresie składników
majątkowych, które nastąpiły między dniem sporządzenia planu podziału, a dniem
powzięcia uchwały o podziale,
c) badania planu podziału przez
biegłego rewidenta,
Czyli de facto
na uniknięcie szeregu kosztownych formalności.
Ponadto co
ważne:
1)
do zakresu zmian umowy spółki podlegającej opodatkowaniu
podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie zalicza się m.in. podziału spółki
przez wydzielenie – co oznacza, że nie
mamy tutaj podatku od czynności cywilnoprawnych;
2)
zgodnie z art. 93c ordynacji podatkowej osoby
prawne powstałe w wyniku podziału, czyli Nowopowstała Spółka z o.o. wstępuje z
dniem wydzielenia we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego
prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej, pozostające w związku z
przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku, jeżeli majątek
przejmowany stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej „ZCP”). Jeśli nie mielibyśmy do czynienia z ZCP, to
nie byłoby sukcesji podatkowej;
3)
sukcesja podatkowa w rozliczeniach;
4)
z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych
(dalej CIT) powstaje obowiązek wykazania w rozliczeniu rocznym spółki, do
której została wydzielona ZCP, przychodów i kosztów podatkowych wygenerowanych
w trakcie całego roku podatkowego przez przejętą ZCP, oznacza to, że w
rozliczeniu rocznym spółki nowo zawiązanej powinien zostać uwzględniony dochód
osiągnięty od początku roku do dnia podziału, związany z przydzielonymi w
planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej;
5)
Jeżeli u wspólnika spółki dzielonej powstanie
dodatnia różnica pomiędzy:
- wartością udziałów przydzielonych przez spółkę nowo
zawiązaną, a wydatkami na nabycie udziałów w spółce dzielonej – przy podziale
przez rozdzielenie lub
- wartością udziałów przydzielonych przez spółkę nowo
zawiązaną, a wartością lub kwotą wydatków poniesionych na nabycie udziałów w
spółce dzielonej lub odpowiednią częścią tej wartości lub kwoty – przy podziale
przez rozdzielenie,
to nadwyżka ta nie podlega opodatkowaniu na dzień
podziału. (art. 12 ust 4 pkt 12 i art.
16 ust.1 pkt 8c ustawy CIT, art. 24 ust 8 ustawy CIT). Opodatkowanie wspólnika z tytułu dochodu ujawnionego w dzień podziału
zostaje przesunięte na dzień zbycia przez niego udziałów w Spółce nowo zawiązanej;
6) podział przez wydzielenie pozostaje
neutralny z punktu widzenia podatku od towarów i usług.
Ad. B)
Druga strategia zakłada powołanie kompletnie nowej Spółki do realizacji inwestycji,
przez co tak jak w pierwszym przypadku odpowiedzialność za jej powodzenie
odrywa się od Remonty Sp. z o.o.
Spółkę celową w omawianym przypadku należałoby
połączyć z przedmiotem inwestycji jakim jest omawiana wyżej nieruchomość –
kamienica. Można to zrobić na wiele sposobów, albo umową darowizny (powstanie
koszt i przychód), albo umową sprzedaży, można też nieruchomość wydzierżawić,
lub wynająć. Możliwości jest tutaj wiele.
Poza tym w omawianym przykładzie założyłem, że najpierw
kupiliśmy nieruchomość pod inwestycję czyli zrobiliśmy pierwszy krok. Po
lekturze tego artykułu, wiemy już, że warto
przenosić nowe rzeczy na czystą kartę, a skoro tak to kto powiedział, że nie można ich na tej czystej karcie zacząć. Możemy
kupić nieruchomość już jako nowopowstały podmiot.
Ad. C)
Można także utworzyć nową spółkę celową, której
zadaniem będzie, tak jak w pozostałych omawianych przypadkach, realizacja nowej
inwestycji, a narzędzia ku temu zostaną jej przekazane poprzez wejście do
nowopowstałej spółki w roli wspólnika Spółki Remonty Sp. z o.o., który to
wspólnik wniesie do spółki aport w postaci nieruchomości.
Nieruchomość można przenieść, albo jako omawiane wyżej
ZCP, albo jako odrębny składnik majątkowy. Podatkowo, jak wyżej opisałem w
przykładzie A, korzystniejsze będzie ZCP, ale aby to zrobić poprawnie należy zwrócić
uwagę na istotę ZCP i ująć ją przy niniejszej czynności.
Podsumowanie:
Po co to robimy?
Każda z
powołanych wyżej koncepcji ma jedno i to samo zadanie. Otwieramy „nowy” biznes,
wchodzimy na nowy rynek, mamy firmę, która ma już swoją renomę, pozycję na
rynku i jest stabilna finansowo. Nie
chcemy wielu lat naszej pracy obciążać ryzykiem jakie niesie za sobą wejście w
nowy biznes. Taka jest przyczyna,
dla której należy rozważyć powołane
wyżej rozwiązania i dopasować najkorzystniejsze dla naszej firmy.
Ktoś może
powiedzieć, że stosując jedną z tych metod obniżymy sobie zdolność kredytową, a
ta jest potrzebna do inwestycji. Czy
jednak w biznesie powinniśmy myśleć o naszym bezpieczeństwie czy o
bezpieczeństwie banku? Jeśli w nowopowstałej spółce umiejscowimy
nieruchomość to będzie stanowiła ona zabezpieczenie kredytowe. Zawsze możemy
też skorzystać z alternatywnych źródeł finansowania, choć czy będą one
potrzebne? Tak czy siak chwila
gimnastyki wpłynie w tym wypadku na lepszy sen.
Komentarze
Prześlij komentarz