Problemy Spółki związane z nieruchomościami przy przekształceniu cz.1.
W dniu 05 stycznia 2018 roku Naczelny
Sąd Administracyjny (Sygn. akt I OSK 490/16) wydał wyrok w przedmiocie odmowy przekazania prawa użytkowania
nieruchomości.
Stan faktyczny i prawny:
Spółka A sp.
z o.o. sp.k. oraz B sp. z o.o. złożyły wniosek w dniu 6 lutego 2014 r. o przekazanie – na podstawie art. 210 ust. 3 [1] w
zw. z art. 48 ust. 1 [2] ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami – na rzecz spółki B sp.
z o.o., prawa użytkowania przysługującego spółce pod firmą A sp. z o.o. sp.k.
do części nieruchomości gruntowej położonej przy ul. (...), oznaczonej jako
działka ewidencyjna nr 18/2 w obrębie (...) o powierzchni 742 m2, uregulowanej
w księdze wieczystej KW nr (...).
W uzasadnieniu powyższego wniosku stwierdzono, że spółka
A sp. z o.o. sp.k. chce zrezygnować z przysługującego jej prawa użytkowania,
nabytego na mocy decyzji Naczelnika Dzielnicy Warszawa-Wola z dnia (...) lutego
1984 r., znak: (...) na rzecz spółki pod firma B sp. z o.o.
Z dniem 21 maja 2013 r., Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie XIII
Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, dokonał wpisu przekształcenia
spółdzielni pracy pod firmą Warszawska Spółdzielnia Pracy "C" w
spółkę komandytowo-akcyjną pod firmą D spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółka komandytowo-akcyjna. Następnie z dniem 29 listopada 2013 r. Sąd Rejonowy
dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru
Sądowego, dokonał wpisu przekształcenia
spółki pod firmą D spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowo-akcyjna w spółkę komandytową pod firmą A spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa, wpisaną do Krajowego Rejestru
Sądowego pod numerem KRS: (...).
Prezydent m.st. Warszawy decyzją z dnia (...) stycznia 2015 r. Nr (...),
na
podstawie art. 210 ust. 3 w zw. z art. 48 ust. 1 i art. 50 [3] ustawy
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami[4]
(dalej "UGN "), odmówił
przekazania spółce (...) sp. z o.o., prawa użytkowania przysługującego spółce
(...) sp. z o.o. sp.k. do części ww. nieruchomości.
Organ ustalił, że spółce A sp. z o.o. sp.k. przysługuje obecnie prawo
użytkowania wynikające z decyzji znak: (...) z dnia (...) lutego 1984 r.
Naczelnika Dzielnicy Warszawa-Wola, co zostało potwierdzone zmianą wpisu w
Dziale III księgi wieczystej KW nr (...), gdzie jako użytkownik wpisana jest
ww. spółka komandytowa.
Prezydent wskazał że prawo użytkowania jest ściśle związane z
osobą użytkownika i jest prawem niezbywalnym[5],
a co za tym idzie jest co do zasady
wyłączone z obrotu prawnego oraz wygasa w chwili ustania osoby prawnej, na
rzecz której prawo to zostało ustanowione (art. 284 w związku z art. 266 kodeksu cywilnego, dalej „KC”)[6].
Zatem – w ocenie organu – art. 210 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz
przepis art. 48 tej ustawy, nie mogą stanowić podstawy do przeniesienia
prawa użytkowania ustanowionego w drodze decyzji administracyjnej, z woli
użytkownika, na inną osobę prawną.
Od powyższej decyzji B sp. z o.o.
złożyła odwołanie, w którym
podniesiono między innymi, że grunt został przekazany Warszawskiej spółdzielni
pracy „C” decyzją Naczelnika Dzielnicy Warszawa - Wola z dnia (...) lutego 1984
r. znak (...), zatem prawo użytkowania
zostało ustanowione przed dniem 5 grudnia 1990 r. i stosuje się do niego
przepisy dotyczące trwałego zarządu. Wskazano że ustawa o gospodarce nieruchomościami
dopuszcza przekazanie trwałego zarządu
na mocy decyzji organu na zgodny wniosek jednostek organizacyjnych (art.
48. ust. 1 UGN).
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie decyzją z dnia (...) lutego
2015 r., (...), utrzymało w mocy decyzję
organu I instancji.
Na powyższą decyzję spółka pod firmą (...) sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie, wniosła skargę do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w
Warszawie wyrokiem[7],
oddalił skargę.
Sąd wskazał, że ustawodawca kształtując
charakter prawny instytucji użytkowania, o którym mowa w art. 210 ust. 1 UGN,
nie przewidział skutku w postaci przekształcenia się prawa użytkowania, z mocy
prawa, w trwały zarząd, poprzestając jedynie na odpowiednim odesłaniu do
przepisów regulujących trwały zarząd. W ocenie Sądu odesłanie zawarte w treści
przepisu art. 210 ust.1 UGN[8] do odpowiedniego
stosowania przepisów o trwałym zarządzie nie należy rozumieć jako poddanie
opisanej tam instytucji użytkowania wyłącznie przepisom o trwałym zarządzie, z
wyłączeniem dalszego stosowania przepisów o użytkowaniu, zamieszczonych w
kodeksie cywilnym (252 i nast.). Sąd podzielił pogląd Kolegium, że zasadnicza cecha instytucji użytkowania,
jaką jest niezbywalność tego prawa, co
wyklucza możliwość zastosowania do użytkowania przepisów o przekazaniu trwałego
zarządu.
W ocenie Sądu uwzględnienie wniosku zgłoszonego w sprawie i orzeczenie o
przekazaniu pomiędzy dwoma odrębnymi podmiotami prawa użytkowania, prowadziłoby
do spowodowania przeniesienia tego prawa z jednego podmiotu na drugi (zmiany
osoby użytkownika), a zatem do czynności sprzecznej z zasadą nieprzenoszalności
użytkowania. Oceny tej nie podważa podniesiona w skardze okoliczność, że z
formalnego punktu widzenia, w świetle art. 48 ust. 2 ustawy, decyzja o
przekazaniu trwałego zarządu nie prowadzi do bezpośredniego przeniesienia tego
prawa pomiędzy podmiotem, któremu przysługuje to prawo a podmiotem
zainteresowanym jego uzyskaniem, a do łącznego wygaśnięcia dotychczas
wykonywanego prawa trwałego zarządu i jego ustanowienia na rzecz podmiotu
nowego. Zdaniem Sądu oczywistym jest, że ostatecznie uwzględnienie wniosku
wywoła skutki tożsame z przeniesieniem prawa pomiędzy dwoma odrębnymi
podmiotami.
Od ww. wyroku skargę kasacyjną wniosła
spółka B sp. z o.o., reprezentowana przez radcę prawnego. Wniesiono o uchylenie
zaskarżonego wyroku w całości i rozpoznanie skargi oraz zasądzenie kosztów
postępowania kasacyjnego, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm
przepisanych.
Na podstawie art. 174 pkt 1 ustawy o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi[9],
zaskarżonemu wyrokowi zarzucono naruszenie prawa materialnego, tj.:
1) art. 48 UGN[10] w zw. art. 210 ust. 1 UGN[11], poprzez jego
niezastosowanie i w konsekwencji utrzymanie w mocy zaskarżonej decyzji;
2) art. 210 ust. 1 zd. 2 UGN, poprzez jego niewłaściwą wykładnię i
przyjęcie, że w rozstrzyganej sprawie nie ma podstaw do zastosowania przepisu
art. 48 UGN;
3) art.254 KC[12], poprzez jego
zastosowanie oraz błędną wykładnię i przyjęcie, że z uwagi na niezbywalność
użytkowania nie jest możliwe przekazanie prawa użytkowania w rozumieniu art.
210 ust. 1 UGN w drodze decyzji administracyjnej.
Wskazano, że z chwilą wejścia w życie
ustawy z 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i
wywłaszczaniu nieruchomości, zostały wyróżnione dwa typy użytkowania, tj.
użytkowanie powstałe do dnia 5 grudnia 1990 r. oraz to powstałe po tej dacie. Podkreślono, że oba typy użytkowania są
uregulowane odmiennie. W przypadku użytkowania powstałego na gruncie Skarbu
Państwa lub gminy w oparciu o przepisy ustawy z 29 kwietnia 1985 r. o
gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości, przy ocenie jego treści
zastosowanie miały przepisy Kodeksu cywilnego. Natomiast odmienna regulacja
użytkowania dotyczy prawa powstałego przed dniem 5 grudnia 1990 r., bowiem do
niego zastosowanie miały przepisy o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i
wywłaszczaniu nieruchomości. Ustawodawca przyjął, że do takiego użytkowania
stosuje się przepisy dotyczące zarządu (art. 2 ust. 8 ww. ustawy). Wskazano, że
w pierwotnym brzmieniu w przepisie art. 210 ust. 1 UGN znajdowało się odwołanie
do przepisów Kodeksu cywilnego, jednak w drodze nowelizacji ustawy z 7 stycznia
2000 r. (ustawa o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz innych
ustaw z dnia 7 stycznia 2000 r.) przywrócono zasadę, że do użytkowania stosuje
się przepisy o trwałym zarządzie.
W ocenie skarżącej kasacyjnie
przekazanie prawa użytkowania w niniejszym przypadku powinno nastąpić w drodze
decyzji administracyjnej, w której organ stwierdzi wygaśnięcie prawa
użytkowania po stronie dotychczas uprawnionego i ustanowi to prawo na rzecz
drugiego z wnioskodawców. Zdaniem skarżącej spółki nie będzie
tu miało miejsca zbycie użytkowania, o którym mowa w art. 254 KC, nie dojdzie bowiem do jego przeniesienia w drodze czynności
prawnej jaką byłaby np. umowa sprzedaży czy darowizny, ale w
drodze aktu administracyjnego, jakim jest decyzja właściwego organu.
Naczelny Sąd
Administracyjny zważył, co następuje:
Istota sporu sprowadza się do
rozstrzygnięcia, czy dopuszczalne
jest w świetle obowiązujących przepisów prawa wydanie decyzji administracyjnej
w przedmiocie przekazania prawa użytkowania przez spółkę prawa handlowego,
której to użytkowanie przysługuje innemu podmiotowi, będącemu również spółką
prawa handlowego. Skarżąca kasacyjnie, jako podstawę prawną decyzji
administracyjnej o przekazaniu użytkowania wskazywała w toku całego postępowania art. 210 ust. 1 w zw. z art. 48 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Zacząć należy od wskazania, że art. 210 ustawy o gospodarce
nieruchomościami, jako przepis przejściowy miał na celu zapewnienie
nienaruszalności prawa użytkowania istniejącego w dniu 5 grudnia 1990 r. na
gruntach stanowiących własność Skarbu Państwa lub gminy. W pierwotnym brzmieniu przepis ten
stanowił, że:" Grunty stanowiące własność Skarbu Państwa lub własność
gminy, będące w dniu 5 grudnia 1990 r. w użytkowaniu osób prawnych lub
jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej oraz znajdujące
się na tych gruntach budynki, inne urządzenia i lokale pozostają nadal w
użytkowaniu tych osób i jednostek. Do użytkowania tego stosuje się przepisy
Kodeksu cywilnego". Na podstawie ustawy nowelizującej ustawę o gospodarce
nieruchomościami z dnia 7 stycznia 2000 r., która weszła w życie 15 lutego 2000
r. art. 210 ust. 1 otrzymał brzmienie aktualne do chwili obecnej: "Grunty
stanowiące własność Skarbu Państwa lub własność gminy, będące w dniu 5 grudnia
1990 r. w użytkowaniu osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie
posiadających osobowości prawnej oraz znajdujące się na tych gruntach budynki,
inne urządzenia i lokale pozostają nadal w użytkowaniu tych osób i jednostek.
Do użytkowania tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące trwałego
zarządu." Zmiana ta była podyktowana tym, że w poprzednim brzmieniu
państwowe jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej w stosunkach
cywilnoprawnych nie mogły być podmiotami prawa cywilnego, lecz mogły działać
jedynie na rzecz podmiotów, które powołały je do działań. Wprowadzony w zd.2
art. 210 ust. 1 zapis, że do użytkowania tego stosuje się odpowiednio przepisy
dotyczące trwałego zarządu umożliwił państwowym i komunalnym jednostkom
organizacyjnym władanie gruntami państwowymi i samorządowymi na podstawie
przepisów o trwałym zarządzie. Nie bez znaczenia jest użycie przez ustawodawcę
w zd.2 art. 210 ust. 1 słowa " odpowiednio". A zatem inna jest
regulacja, aniżeli w art. 2 ust. 8 ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmianie
ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości", który
stanowił, że w stosunku, do użytkowania, o którym mowa w ust. 4 i 5 art. 2,
stosuje się przepisy dotyczące zarządu". Przywołana zatem w skardze
kasacyjnej uchwała Sądu Najwyższego z dnia 17 października 1995 r., III CZP 141/95,
dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy znaczenia nie ma. Z uwagi jednak na
argumentację skarżącego odwołującą się w toku całego postępowania i w skardze
kasacyjnej do dokonanego wymienioną powyżej ustawą nowelizującą z dnia 29
września 1990 r. "wyróżnienia dwóch typów użytkowania tj. powstałego do
dnia 5 grudnia 1990 r. oraz powstałego po tej dacie należy przypomnieć, co
następuje. Prawo użytkowania w okresie gospodarki socjalistycznej stanowiło
formę zagospodarowania nieruchomości państwowych. Obok użytkowania
przewidzianego w Kodeksie cywilnym istniało użytkowanie państwowych jednostek
organizacyjnych, któremu odmawiano charakteru prawa tożsamego z użytkowaniem
według Kodeksu cywilnego. Ustawa z dnia 29 września 1990 r. dokonała jednak
zasadniczej zmiany, polegającej na tym, że użytkowanie przestało być szczególną
instytucją i stało się ograniczonym prawem rzeczowym w rozumieniu art. 252 i
nast. Kodeksu cywilnego. Taką interpretację przepisów ustawy nowelizującej z 29
września 1990 r. przedstawił również Sąd Najwyższy we wspomnianej wyżej uchwale
z dnia 17 października 1995 r., wskazując, że sformułowanie użyte w art. 2 ust.
4 ustawy "pozostają nadal w użytkowaniu" prowadzi do wniosku, ze
niewątpliwie chodzi o użytkowanie, jako ograniczone prawo rzeczowe. Nie ma
zatem dwóch różnych instytucji użytkowania, lecz użytkowanie w rozumieniu
Kodeksu cywilnego, jako ograniczone prawo rzeczowe. Natomiast w odniesieniu
do użytkowania rozumianego, jak wyżej, ustawodawca w art. 2 ust. 8 ustawy
wprowadził zapis, że w stosunku do użytkowania, o którym mowa w ust. 4 i 5,
stosuje się przepisy dotyczące zarządu, czyli stosuje się te przepisy wprost.
Powyższe rozważania mają w chwili
obecnej znaczenie historyczne, bowiem art. 210 ust. 1 ustawy o gospodarce
nieruchomościami zawiera zasadniczo inną regulację. W zdaniu 2 tego przepisu
nie ma stwierdzenia o stosowaniu do użytkowania przepisów o trwałym zarządzie,
lecz o odpowiednim stosowaniu przepisów o trwałym zarządzie. Nie ma dwóch
różnych instytucji prawa użytkowania, lecz wyłącznie użytkowanie będące
ograniczonym prawem rzeczowym ze wszelkimi tego skutkami. W odniesieniu do
gruntów oddanych w użytkowanie przed dniem 5 grudnia 1990 r. do użytkowania
stosuje się odpowiednio przepisy o trwałym zarządzie. Wykładnia systemowa
zakładająca spójność systemu prawa nie pozwala na przyjęcie takiej
interpretacji art. 210 ust. 1 zd. 2, która pozostawałaby w kolizji z przepisami
Kodeksu cywilnego w zakresie dotyczącym omawianej instytucji użytkowania, jej
atrybutów i niezbywalności. Art. 254 Kodeksu cywilnego
stanowi, że użytkowanie jest niezbywalne. W orzecznictwie i literaturze
podkreśla się, że zbycie użytkowania
jest dopuszczalne, gdy wyraźnie dopuszczają to przepisy prawa (np. prawa
spółdzielczego). Takim przepisem
dopuszczającym zbywalność użytkowania nie może być stosowany odpowiednio art. 48 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Należy w tym miejscu
najpierw przypomnieć genezę powstania trwałego zarządu. O ile pod rządami
ustawy z dnia 14 lipca 1961 r. prawną formę władania nieruchomościami
państwowymi stanowiło użytkowanie, o tyle ustawa z dnia 29 kwietnia 1985 r.
przewidywała zarząd. W myśl bowiem art. 4 ust. 1 ustawy z 1985 r., w jej
pierwotnym brzmieniu, zarząd był jedyną formą władania gruntami państwowymi
przez państwowe osoby prawne. Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy z 1985 r. w
brzmieniu obowiązującym po jej nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 29 września
1990 r. w brzmieniu obowiązującym od 5 grudnia 1990 r. grunty będące własnością
Skarbu Państwa mogły być oddawane nieodpłatnie w zarząd państwowym jednostkom
organizacyjnym bez osobowości prawnej, zaś grunty będące własnością gminy
odpowiednio komunalnym jednostkom organizacyjnym bez osobowości prawnej. Ustawa
o gospodarce nieruchomościami w art. 199 ust. 2 stanowi, że z dniem 1 stycznia
1998 r. dotychczasowy zarząd przekształca się w trwały zarząd. Zgodnie z art. 43 ust.
1 ustawy o gospodarce nieruchomościami trwały
zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.
Pojęcie jednostki organizacyjnej wyjaśnia art. 4 pkt 10 tej ustawy, jako państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną
nieposiadającą osobowości prawnej. Zatem trwały zarząd jest wykonywany przez
podmioty publicznoprawne, a nie podmioty prywatne. Do tych podmiotów -
jednostek organizacyjnych – można zatem stosować art.48 ustawy o gospodarce
nieruchomościami. Jednakże skarżący, którzy w niniejszej sprawie domagają się
wydania decyzji w trybie art. 210 ust. 1 w zw. z art. 48 UGN są prywatnymi
spółkami prawa handlowego, do których w żadnym razie art. 48 UGN zastosowania
mieć nie może. Dlatego też ustawodawca użył w art. 210 ust. 1 zd. 2 słowa
"odpowiednio", gdyż norma prawna tego przepisu może odnosić się do
podmiotów o zróżnicowanym statusie prawnym. Nie można utożsamiać trwałego
zarządu i użytkowania, jako ograniczonego prawa rzeczowego. Do użytkowania w
rozumieniu art. 210 ust. 1 stosować można odpowiednio te przepisy o trwałym
zarządzie, które nie kolidują z przepisami dotyczącymi użytkowania stanowiącymi
istotę tego prawa, a taką jest z pewnością jego niezbywalność. Uwagi autora skargi kasacyjnej wyrażone w
końcowej części jej uzasadnienia a dotyczące zbywalności użytkowania wynikają z
niezrozumienia instytucji użytkowania, które nie może stanowić przedmiotu
obrotu prawnego, nie może także wejść do spadku po użytkowniku. Natomiast
przywołana w skardze kasacyjnej definicja "zbycia nieruchomości"
(art. 4 pkt 3b UGN) dotyczy przeniesienia prawa własności lub przeniesienia
prawa użytkowania wieczystego.
Mając na uwadze powyższe Naczelny Sąd
Administracyjny, na podstawie art. 184 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi orzekł, jak w wyroku.
Podsumowanie
Niniejszy
wyrok dotyczy zarówno sfery prawa spółek jak i sfery prawa nieruchomości.
Informuje
nas o tym, że
Po
pierwsze zgodnie
z art. 254 kodeksu cywilnego – nie można
przekazać prawa użytkowania nieruchomości z uwagi na jego niezbywalność
Po
drugie zgodnie z
art. 43 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami trwały zarząd jest formą
prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną. Pojęcie jednostki
organizacyjnej wyjaśnia art. 4 pkt 10 tej ustawy, jako państwową lub
samorządową jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Zatem trwały zarząd jest wykonywany przez
podmioty publicznoprawne, a nie podmioty prywatne.
Po
trzecie niedopuszczalne jest w świetle
obowiązujących przepisów prawa wydanie decyzji administracyjnej w przedmiocie
przekazania prawa użytkowania przez spółkę prawa handlowego, której to
użytkowanie przysługuje innemu podmiotowi, będącemu również spółką prawa
handlowego.
Po
czwarte wskazuje na różnice w
stwierdzeniu „o stosowaniu przepisów o” oraz w stwierdzeniu „o odpowiednim
stosowaniu przepisów o”.
W
literaturze i orzecznictwie nie budzi wątpliwości, że odpowiednie stosowanie przepisów prawa oznacza
a) stosowanie odnośnych przepisów
bez żadnych zmian do innego zakresu odniesienia,
b) stosowanie ich z pewnymi
zmianami,
c) niestosowanie tych przepisów do
innego zakresu odniesienia
(uchwała
Sądu Najwyższego z dnia 23 sierpnia 2006 r., III CZP 56/06).
Najważniejsze
co należy zapamiętać z lektury niniejszego artykułu to fakt, iż ustawę o
gospodarce nieruchomościami (zgodnie z art. 1 ust 1 pkt 1. tej ustawy) należy
utożsamiać z regulacją dotyczącą podmiotów prawa publicznego. Ustawa określa bowiem zasady gospodarowania
nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek
samorządu terytorialnego. Natomiast prawo użytkowania jest zgodnie z art. 254
kodeksu cywilnego niezbywalne.
[1]
Do użytkowania ustanowionego w drodze decyzji przed dniem 1 stycznia 1998 r.
stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące trwałego zarządu
[2]
Właściwy organ może orzec, w drodze decyzji, o przekazaniu trwałego zarządu
między jednostkami organizacyjnymi na ich wniosek, złożony za zgodą organów
nadzorujących te jednostki
[3]
Art. 50 Do trwałego zarządu w sprawach nieuregulowanych w ustawie stosuje się
odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego o użytkowaniu.
[5] Art. 254
kodeksu cywilnego - Użytkowanie jest niezbywalne.
[6] Art. 284
kodeksu cywilnego - Do innych wypadków użytkowania przez osoby prawne stosuje
się przepisy rozdziału I i odpowiednio rozdziału II niniejszego działu, o ile
użytkowanie to nie jest inaczej uregulowane odrębnymi przepisami; art. 266 kodeksu
cywilnego - Użytkowanie ustanowione na rzecz osoby fizycznej wygasa najpóźniej
z jej śmiercią.
[7] z dnia
11 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Wa 544/15
[8]
Grunty stanowiące własność Skarbu Państwa lub własność gminy, będące w dniu 5
grudnia 1990 r. w użytkowaniu osób prawnych lub jednostek organizacyjnych
nieposiadających osobowości prawnej oraz znajdujące się na tych gruntach
budynki, inne urządzenia i lokale pozostają nadal w użytkowaniu tych osób i
jednostek. Do użytkowania tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
trwałego zarządu.
[9]
Skargę kasacyjną można oprzeć m.in. na naruszeniu prawa materialnego przez
błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie
[10]
Art. 48 UGN 1. Właściwy organ może orzec, w drodze decyzji, o przekazaniu trwałego zarządu
między jednostkami organizacyjnymi na ich wniosek, złożony za zgodą organów
nadzorujących te jednostki.
2. W decyzji, o której mowa w ust.
1, orzeka się o wygaśnięciu trwałego zarządu, dotychczas sprawowanego przez
jednostkę organizacyjną, i jego ustanowieniu na rzecz jednostki organizacyjnej
wnioskującej o przekazanie. W sprawach tych stosuje się przepis art. 45 ust. 3.
3. Jeżeli przekazanie trwałego
zarządu przez jednostkę organizacyjną następuje na rzecz jednostki wymienionej
w art. 60 ust. 1, o ustanowieniu i wygaśnięciu trwałego zarządu orzeka
minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania
przestrzennego oraz mieszkalnictwa w odniesieniu do nieruchomości oddanych w
trwały zarząd jednostkom wymienionym w art. 60 ust. 1.
[11]
Art. 210 ust.1 UGN Grunty stanowiące własność Skarbu Państwa lub własność
gminy, będące w dniu 5 grudnia 1990 r. w użytkowaniu osób prawnych lub
jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz znajdujące
się na tych gruntach budynki, inne urządzenia i lokale pozostają nadal w
użytkowaniu tych osób i jednostek. Do użytkowania tego stosuje się odpowiednio
przepisy dotyczące trwałego zarządu.
[12] Art.
254 KC Użytkowanie jest niezbywalne.
Komentarze
Prześlij komentarz