Co warto wiedzieć o oddziale spółki? – kwestie praktyczne
Problematyka
oddziału przedsiębiorstwa została uregulowana w art. 5 pkt 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Oddział przedsiębiorstwa może ustanowić zarówno przedsiębiorca prowadzący jednoosobową
działalność gospodarczą, spółka osobowa oraz spółka kapitałowa. Oddział
przedsiębiorstwa stanowi jego wyraźnie
wyodrębnioną część, co oznacza, że oddział
ma wydzielony majątek, własną i
niezależną strukturę organizacyjną z
własnym kierownictwem oraz co stanowi o istocie oddziału – działalność gospodarcza oddziału
realizowana jest poza siedzibą przedsiębiorcy lub poza głównym miejscem
prowadzenia działalności gospodarczej. Pamiętajmy również, że prowadzenie
działalności gospodarczej za pomocą oddziału nie jest obowiązkowe, więc jeśli
nasze centrum biznesu poszerzyło się terytorialnie oraz najzwyczajniej
kalkuluje nam się otwarcie oddziału w innej miejscowości niż główna siedziba,
to warto zastanowić się nad tą możliwością, natomiast nie ma takiego prawnego
obowiązku.
Jak powołać
oddział?
W przypadku
utworzenia oddziału jednoosobowej działalności gospodarczej – zgłaszamy zmianę
danych w CEIDG poprzez wpisanie oddziału działalności gospodarczej. W przypadku
spółek – należy podjąć uchwałę o powołaniu
oddziału przez właściwy organ spółki, gdy chodzi o spółki kapitałowe lub przez
wspólników – gdy chodzi o spółki osobowe. Ważne, aby w uchwale znalazły się
wymagane przez rejestry informacje, w szczególności prawidłowo określona nazwa
oddziału, która nie może różnić się od nazwy zakładu głównego. Kolejnym krokiem
jest zgłoszenie powołania oddziału do KRS-u.
Skutki
podatkowe powołania oddziału
Oddział
każdej spółki jest zobowiązany do zgłoszenia do właściwego Urzędu Skarbowego
faktu utworzenia oddziału w celu uzyskania numeru NIP tylko i wyłącznie w przypadku, gdy oddział będzie płatnikiem podatku
dochodowego od osób fizycznych oraz płatnikiem składek na ubezpieczenie
społeczne pracowników. A zatem zgłoszenie jest obowiązkowe wyłącznie, gdy
oddział będzie pracodawcą.
Natomiast
oddział spółki nie będzie odrębnym
podatnikiem podatku VAT. We wszystkich kwestiach dotyczących rozliczania
tego podatku oddział zobowiązany jest do podawania i posługiwania się numerem
NIP swojej głównej jednostki.
Rachunkowość
oddziału:
Oddział
jest wyodrębnioną organizacyjnie
jednostką, co prawda nie posiada osobowości prawnej, ale indywidualnie sporządza roczne sprawozdanie
finansowe. Warto pomyśleć o ustaleniu regulaminu organizacyjnego lub innego
dokumentu wewnętrznego określającego zasady rozliczeń wewnętrznych,
sporządzanie, obieg i kontrolę dokumentów itp., między jednostką główną a jej
oddziałem. Sprawozdanie finansowe oddziału jest zawsze uwzględniane przez główną
jednostkę, która na jego podstawie sporządza łączne sprawozdanie finansowe.
Jednakże obowiązkowi zatwierdzenia oraz zbadania przez biegłego rewidenta
podlega wyłącznie sprawozdanie finansowe
głównej jednostki.
Zdolność
sądowa oddziału:
Ważnym
i praktycznym zagadnieniem pojawiającym się w tematyce oddziału jest zdolność
sądowa oddziału spółki. Pamiętajmy, że oddział
spółki nie ma zdolności sądowej. Oznacza to, że podmiotem wytaczającym powództwo lub znajdującym się po stronie
pozwanej jest zawsze jednostka macierzysta. Jest to okoliczność kluczowa w
procesie sądowym, bowiem pozwanie podmiotu nieposiadającego podmiotowości
prawnej oznacza odrzucenie przez sąd pozwu, a zatem przegranie sprawy.
Zwracajmy również uwagę na adres, na który doręczane nam są pisma sądowe.
Niezależnie od tego, czy roszczenie związane jest bezpośrednio z działaniem
oddziału spółki, pisma sądowe powinny być doręczone na adres siedziby głównej
przedsiębiorcy.
Prokura
oddziałowa
Ustanowienie
oddziału spółki daje nam możliwość powołania prokury oddziałowej. Odwołując się
do wcześniejszego wpisu na temat prokury, warto w tym miejscu jedynie
wspomnieć, że w tym przypadku zakres działania prokurenta oddziałowego
ograniczony będzie jedynie do spraw związanych z funkcjonowaniem oddziału.
Najwięcej wątpliwości może budzić kwalifikowanie określonych działań jako
związanych lub niezwiązanych ze sprawami oddziału, dlatego myślę, że warto w
dokumencie ustanawiającym prokurę, choćby w sposób ogólny określić zakres spraw
rozumianych jako związane z funkcjonowaniem oddziału.
Komentarze
Prześlij komentarz